Zuid-Amerika

1 december 2017 - Arequipa, Peru

Hola, Como estas? We waren nog niet eens in Peru geland of we moesten al ons beste spaans laten horen. Mensen beginnen gewoon standaard in het Spaans dingen te vragen of te vertellen. No entiendo hebben we de eerste keren dan ook goed gebruikt. Echter hebben we de eerste dagen al goed kunnen oefenen met de taxi chauffeur en de eigenaar van het hostel.
Zo heeft Malou een paar dagen geleden in het Engels moeten vertellen wat de buschauffeur in het Spaans had verteld, zodat de andere toeristen het ook begrepen. Haha gelukkig hadden we 2 mensen uit Brazilie langs ons zitten die gelukkig ook wat Engels konden, zodat ik van te voren na heb kunnen vragen of ik alles goed had begrepen. Verstaan gaat dus enigszins de goede kant op. Bij Malou dan want Freek heeft nog steeds geen idee, behalve als het om cijfers gaat dan verstaat Freek het weer beter (zal wel iets met interesses zijn).
Aangezien dit het eerste verhaal over Zuid Amerika is kun je wel nagaan dat we aardig wat doen. Momenteel zijn we hier helemaal klaar mee maar we hebben dan ook nog maar 2 weken. Heerlijk relaxen wordt dat!
We krijgen regelmatig vragen of we vinden dat Azie en Zuid Amerika qua vervoer, hygiëne etc. op elkaar lijkt. Hmm nee. Ja rijden kunnen er veel ook niet en er zijn in de stad en geen regels. Als voetganger moet je hier helemaal soms rennen voor je leven. In Azie rijden ze om je heen. Hier krijg je een toeter en moet je snel zijn, want uitwijken ho maar. Toiletten ook zo iets. Gelukkig geen gaten in de vloer, soms wel net zo smerig. Het meest bizarre vind ik is dat er bij bijna alle openbare plekken de wc deuren niet op slot kunnen. De reden????? Zo heb ik ook iemand op de toilet zien zitten waar geen deur in zat…
Peru en Bolivia zijn echt super mooie landen! Veel afwisseling in natuur en cultuur. Bolivia zou goedkoper moeten zijn, maar wij kunnen ons in Peru toch beter aan ons budget houden.
Zo is de wijk Barranco in Lima echt leuk. Eerste dag op een gezellig marktje wat heerlijks gegeten. Er is hier veel met avocado te vinden
We zijn gevlogen naar Cusco wat echt een prachtige vlucht was, maar helaas allebei last van hoogteziekte. Niet de beste keuze dus. Cusco is echt een prachtig mooie stad. Toffe inca jungle trek naar machu picchu gedaan met een erg gezellige groep. Op de een of andere manier zitten wij altijd bij onze buurlanden in een tour. Duitsers, Belgen, Fransen en of course ook Nederlanders.
Het raften bij de tour was echt heel erg gaaf. Machu Picchu was zo mooi om te zien. Het was druk, maar op sommige momenten had je niet door dat er veel toeristen was, dus dat was erg fijn!
We hebben ook de rainbow mountains gedaan. Super mooie natuur en plek, maar man-o-man wat was dat zwaar. Op de weg naar beneden dan ook onwijs last gehad van hoogteziekte, again. Wel de 5278 meter hoogte behaald. We vonden de 4300 die we 3 jaar geleden in Nepal hadden gehaald al erg hoog. Wat het natuurlijk ook is. Maar de laatste weken verblijven we op een gemiddelde van 3800. Een bergje op blijft hijgen.
Nu hebben we tijdens de tour in Salar de Uyuni zelfs op 4300 m geslapen. Als je naar Bolivia gaat mag je dit echt niet overslaan. De natuur is zo speciaal en divers. Echt surrealistisch. Een van de mooiste natuur die we tijdens onze hele reis hadden gezien.
In Bolivia zijn we ook naar de Amazone geweest. Weer iets op de lijst van Malou;) Het was erg gaaf. Nog nooit in mijn leven zoveel muggen gezien. We hebben zelfs vitamine B geslikt, omdat een local zei dat muggen die geur niet lekker vinden. Of het nu daar aan lag, de grote hoeveelheid Deet, de hele dag regen of lange kleren we zijn minder vaak gestoken dan gedacht.
We hebben met roze dolfijnen gezwommen. In het water waar ook piranha’s en enorm veel krokodillen zitten. Ze zeiden dat het veilig was dus dan zal het wel he, wat kan er mis gaan :P?
Vandaag 24 uur in de bus, jeej en dan is het relaxen en nog meer souvenirs shoppen:P

Ciao!

1. Marianne:
    2 december 2017
    Lekker genieten!
  2. Lizanne:
    3 december 2017
    Het aftellen is begonnen voor beide kanten, maar wat een leuke verhalen weer. Het is bijna zover dat we al jullie foto's kunnen bewonderen. Relax ze lekker nog de laatste 9 dagen. xxx
  3. Kees:
    3 december 2017
    vind het nog al spannend om in zulk gevaarlijk water te zwemmen ik zou het niet durven. maar gelukkig niets gebeurt .ik zie jullie binnenkort. xxx
  4. Detje:
    13 december 2017
    Jammer voor jullie dat het bijna voorbij is. Moet echt een geweldige ervaring zijn geweest. Nog heel eventjes heerlijk genieten.