ABSOLUTELY Myanmar

13 juni 2017 - Mandalay, Myanmar

ABSOLUTELY Myanmar

De eerste dingen die mij te binnen schieten als ik aan Myanmar denk zijn wat een aardige en lieve mensen, authentiek, heerlijk indiaans eten, rottende en rode tanden, vermoeiend en wat een top tijd!
We vertekken alweer bijna uit Myanmar en ik kan iedereen het land aanraden .
Als de locale bevolking ons ziet krijgen we eigenlijk altijd meteen een glimlach en vriendelijke begroetingen. Camera tas bij een restaurant vergeten, ze komen je zoeken met de scooter!
Het heeft me ook regelmatig aan Nepal doen denken. Niet alleen de mensen maar ook de armoede die er heerst en het feit dat je op sommige plaatsen in Myanmar eigenlijk geen restaurants hebt. Het is zeker back to basic.
Het enige jammere is dat je naar de plaatsen gaat waar iedereen naar toe gaat, omdat je niet in andere gebieden mag komen.
Er is veel aan de hand in Myanmar en over het meeste weten we nog steeds niet veel. Er wordt weinig over verteld en op de plekken waar je mag komen is het echt veilig en merk je niks van de situatie.
Het is dan ook dat in Hsipaw onze gids wat vertelde over de situatie daar.
De mensen van de Shan staat willen een zelfstandig land worden. Hierdoor conflicten met het Myanmar leger. Daar komt ook nog bij dat de bevolking van Shan en Palaung (2 etniteiten) die langs elkaar wonen, elkaars land willen. Zo is ons het verhaal uitgelegd.
We hebben hier een trekking gedaan. We hebben hier weinig van gemerkt. Alleen dat we voor een dorp moesten wachten omdat het leger aan het bidden is.
Onze gids was super. We lachen nog steeds om zijn stopwoorden. Absolutely, I can imagine that, Exactly.

Nu een aantal tips voor Myanmar.
- Ga over land het land in! Ik denk dat er elke dag gemiddeld iets van 5 toeristen zo het land binnen komen en het is een ervaring. Douane gaat met je op je foto en is zo anders dan de vaak chagi mensen bij de grens controles.
Zorg wel dat je voor 4 uur de grens over gaat en meteen door gaat naar Hpa-An want toen wij rond 6 uur wilde gaan wilde veel mensen ons oplichten en moesten we aan de grens slapen. Gelukkig met zijn 4en waardoor we al een tijdje leuk met een groepje konden reizen.
Je komt elkaar ook vaak weer ergens anders tegen, aangezien je ongeveer hetzelfde doet. Mensen ontmoeten gaat heel makkelijk:)
Zo ook Carlijn ontmoet die onze travelbuddie is geweest voor 3 weken. Wat super leuk was! Gister afscheid moeten nemen want die gaat terug naar Nederland!
- Dus bezoek Hpa-An, vond ik 1 van de leukste plekken. Je bent hier ook zeker een celebrity. Het is nog zeker niet ingericht op toeristen want aan de ene kant is het jammer dat het op veel andere plekken al wel is.
- Reis een keer met een JJ bus. Beste is die van Yangon richting Mandalay en andersom. Het is het meer betalen zeker waard.
- Boek af en toe een hotel met zwembad, zeker in Bagan hier heb je echt een zwembad nodig om van de tempels te genieten! Want het wordt heet!!
- Eet indiaans! Sla dan ook zeker Inle hut restaurant niet over waar 'Eminem' je bestelling opneemt!
- Bagan is super! Neem je tijd en spreidt echt over de dagen. Wij zorgden vaak dat we voor 12uur terug waren want het wordt zo heet en er is geen schaduw.
En bij ons was het zo rustig, vaak genoeg waren we de enigen bij een tempel wauw!
Bijna alle nachtbussen komen op bestemming aan rond 4uur in de nacht. Bij Bagan is het een voordeel, ga meteen zonsopgang doen:) (als je die oplichtende taxichauffeurs zover krijgt!)
- zorg dat als je in Bagan de zonsondergang gaat doen je het nummer van je e-bike verhuurder hebt en een Birmese simkaart want bij ons waren de banden lek geprikt en dit bleek vaker voor te komen. Dit lossen ze dan ook zonder problemen meteen voor je op! Neem onze scooter maar mee want met zijn 4e op 1 e-bike gaat ons niet lukken :p In het pikkedonker terug
- doe een 3 daagse trek in Hsipaw en misschien 2 dagen van Kalaw naar Inle lake. Die laatste was zo veel minder leuk! Ow en ga niet met Jungle King. Iedereen van die organisatie had bedbugs!!!
- De belangrijkste tip is toch wel als je Myanmar wil zien zonder al te veel toeristen, ga snel!
We hadden een lonely planet van Myanmar gevonden uit 2011 toen was alles zo anders en als ik al lees wat de verschillen met 2016 zijn! Bagan kost bijv. voortaan entree, veel tempels kan je al niet meer op, prijzen voor eten zijn op de toeristische plekken echt al veel meer! Zo ook scooter huren bijv. In Hpa-an kost dit je 1 euro. Mandalay iets van 9 euro...
Overigens is Myanmar voor ons het goedkoopste land geweest! Dit komt, omdat eten echt goedkoop is. Accommodatie in verhouding met andere ZO Azië landen niet. Alleen na 9 uur 's-avonds is er nog weinig te doen! De activiteiten die je doet kosten niet veel, zoals trekkingen een locale trein pakken, scooter omgeving bekennen.
Dus Myanmar op je bucketlist, why not!?

1. Mick:
    13 juni 2017
    Alweer leuk om te lezen! Myanmar staat zeker in onze top3 om te zien! Geweldig wat een authenticiteit
  2. Stefan:
    13 juni 2017