Bussen en cultuurverschillen

21 april 2017 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Bussen, we hebben al in veel bussen gezeten. Wat een ervaringen en verschillen. Momenteel zitten we gelukkig in een bus met airco van Sihanoukville naar Phnom Penh. De eerste luxe bus in Cambodja. Er zijn er meer met “ airco” maar die werkt in Cambodja toch echt vaak niet. Dus bus zwetend in en uit. Ook je bed zwetend in en uit. Eigenlijk alleen maar zweten in Cambodja, want warm dat is het zeker!
Zo heb je sleeping bussen in Vietnam, 15 uur in de bus is gelukkig onze max. Dit meestal met onvriendelijk bus personeel, te veel mensen dus liggen er mensen op de vloer van de bus. Met wc en wifi of nee toch niet want niks werkt. Bussen vertrekken ook een half uur te vroeg, dus dan moeten we haasten. Of ze rijden weg zonder je, of niet Jelle en Joep;) Een uur later is ook een mogelijkheid terwijl iedereen erin zit en de motor al een uur draait. Of als je een half uur in de bus zit, is het etenstijd dus kun je er al weer uit. Of ze weten niet goed wanneer je uit de bus moet. Ja hier moeten jullie er uit, wij eruit met onze backpack, nee toch niet, ja toch wel en dan uiteindelijk toch met een tuktuk verder moeten. Haha wat een systeem. Het zorgt wel dat de mensen in de bus er ook niks van snappen en een uur langer over hun rit doen. Echter hebben ze ook wel medelijden aangezien we die backpack al voor de 4de keer uit de bus slepen.
Het buspersoneel in Cambodja is over het algemeen wel aardiger. Hoe vaak we in Vietnam wel niet hebben gehoord, hurry hurry out bus. Hurry hurry! Jaaa ik kom al!
Vietnam is een super land, maar de mensen zijn niet altijd zo vriendelijk. In Cambodja zeker wel!
Alleen het is wel echt duurder dan gedacht. 15 uur met de bus in Vietnam kost iets van 10 euro, maar in Cambodja kost 2 uur al 6 euro…. Zo ook het eten. Lokaal eten kon je in Vietnam soms al voor een euro vinden. In Cambodja is het meestal 3 euro of met veel geluk 2 euro.

In Cambodja ook het Khmer nieuwjaar mee mogen maken. Ja met name geprobeerd. 13de zou ergens in de nacht het nieuwjaar beginnen. Wij dus om 12 uur de wekker, want er zou vuurwerk zijn. Niks. Dan om 3 uur. Nope het dorpje leek wel een spookstad en liepen wij daar. Het is 3 dagen nieuwjaar en het werd met name gevierd op het strand. De hele familie daar aan het picknicken en zwemmen. Zwemmen wordt in kleding gedaan dus wij vielen extra op toen we met onze zwemkleding in de zee gingen. Het leuke is dat met name kinderen wat engels tegen je proberen te zeggen en de ouders vaak in Khmer:P
Nu wordt er ook met water en poeder gegooid, wat wij gelukkig nog hebben mogen meemaken bij een tempel. Best aparte plek voor een watergevecht, maar wat was dat leuk. Het begon rustig met een beetje poeder, maar toen ik onze waterfles tevoorschijn haalde was het hek van de dam. Ik was iedereen zijn doelwit!

Nu is het dus wel zo dat allebei onze telefoons in Cambodja zijn gestolen! Vind het nog steeds bizar.
Ga je dus ooit naar Koh Rong Sanloem verblijf niet bij Beach Island Resort! Meest onvriendelijk personeel die ik ooit heb gezien. Met name de russische eigenaren. Gelukkig hebben de lieve eigenaren en vrijwilligers bij Coast 23 ons super geholpen
Het shitte aan het feit dat beide telefoons weg zijn, is toch wel de foto’s en filmpjes die erop stonden en niet alles staat op dropbox of onedrive. Net als dit verhaal aangezien die ook op de telefoon stond, poging 2;) Gelukkig hebben we wel de mooie herinneringen. Er zijn veel erge dingen. Hierbij gaan onze gedachtes uit naar het plotseling overlijden van een goede vriendin van mijn ouders. Op dit soort momenten hebben we toch wel dat we graag thuis zouden zijn.

We moeten vandaag ongeveer 5 uur met de bus. Wat we voortaan een korte rit vinden na ongeveer 6,5 week reizen. Men, hopen dat als we thuis komen dit ook nog vinden. Lekker op naar Berlijn, Parijs en andere leuke bestemmingen voor een paar dagen want het is toch zo dichtbij;)

1. Jane:
    21 april 2017
    Wat een avontuur weer. En ik krijg het al warm bij het lezen van jullie verhaal. Maar ook koud als ik lees over de diefstal en het overlijden van (ik denk) een jong persoon. Een hoop om samen te verwerken en te delen. Ik wens jullie lieverd nog heel veel plezier en steun aan elkaar!
  2. Jan klerx:
    21 april 2017
    Heftige story , weer een land wat wij kunnen afstrepen, wij blijven toch maar in Europa , dat wil niet zeggen dat ik het wel heel erg knap vind wat jullie ondernemen . Krijg spontaan doucheneigingen, heel veel plezier en sterkte op deze levenstocht allebei, gr uit waalwijk (jan)
  3. Mick:
    21 april 2017
    Al is het de tweede keer schrijven, het volstaat. Weer krijg ik een warm beeld vd ervaringen die jullie mee maken! Heftig vd telefoons, maar herinneringen en gevoelens op plekken kunnen onbetaalbaar zijn
  4. Stefan:
    22 april 2017
    Wauw mooi verhaal weer!
    Balen van de telefoon, maar zo heb je echt vakantie. X