Hot, hotter and cool

9 april 2017 - Tuek Chhou, Cambodja

Op 8 april, precies een maand nadat we vertrokken zijn uit Nederland vertrekken we met een warme, van licht airco voorziene bus naar Cambodja. Graag je paspoort en 35 USD voor je visum zegt de hulp in de bus in zijn beste Engels (passport, 35$). Dus ik geef hem onze paspoorten en 40 USD, ik dacht misschien trapt ie er in. Nee hoor: 'seventy seventy, two passport', dus ik geef hem de resterende 30$, kon het toch proberen. Bij de grens moeten we allemaal de bus uit, go go, zegt de man weer, wij eerst naar de toilet en dan naar een plek waar iedereen naar toe loopt en blijft staan wachten. We zien een aantal stapels paspoorten en we vragen aan iemand uit onze bus, ik geloof uit Maleisie, wat er gebeurt: we wait, they call names when it's your turn, dus zo gezegd zo gedaan. Na een tijdje wachten krijgen we onze paspoorten met een briefje erin. Zodra we weer bij de bus komen moeten we deze weer inleveren. We rijden weer een stukje verder en dan moet iedereen de bus weer uit. 'Go with me' zegt het manneke weer, wait there, na een paar minuten wachten komt ie ons weer halen en moeten we langs de paspoortcontrole, vingerafdrukken laten maken en aardig kijken. We zijn er doorheen, iedereen wacht op ons want we zaten in de bus zonder toeristen, dus die konden allemaal vrij snel door. De eerste grensovergang in Azië zit erop, al met al best grappig dat het zo gaat.

Aangekomen in Phnom Penh worden we aangesproken door een tuktuk chauffeur, of we al een hostel hadden, dat hadden we nog niet en we zeiden dat we naar iets in de buurt gingen hadden gezien, hij zei dat het niet echt toeristisch was in de buurt en dat ie ons naar een busstation zou brengen om met ons een busticket te kopen en om ons daarna naar een hostel te brengen. Zo gezegd zo gedaan, eerst 'busstation' (een huisje waarvoor een bureau en een computer stond, 300 meter verderop) had alleen nog bus voor heel vroeg, want de bus van smiddags was kapot. We wilden even verder kijken, dus bracht onze tuktuk chauffeur ons na de backpackers area, daar vroegen ze 3$ per persoon meer voor dezelfde tijd, dus wij vroegen aan tuktuk chauffeur om ons weer terug te brengen naar de eerste. Daar bustickets gekocht en daarna hebben we gevraagd naar het hostel te brengen wat we als eerste in beeld hadden, we moesten de aardige man na een uur rondrijden slechts 3$ betalen maar bij het hostel zagen we dat we zelfs nog 1$ minder kwijt waren geweest voor een busticket als we ons aan ons eerste plan hadden gehouden. We hadden er alleen niet echt spijt van aangezien we geloofden dat de tuktukchauffeur ons met alle goede bedoelingen rond heeft gereden! Meteen ook Phnom Penh een beetje gezien.

De eerste nacht in Cambodja was een warme, we zijn vanaf nu namelijk veroordeeld tot gehorige ventilatoren in plaats van heerlijke airco's in Vietnam. Maar zoals we met de lange, oncomfortabele en soms erg warme busreizen hebben ervaren is dat alles went (wie had dat uit Freek's mond verwacht).

Na een heerlijke echt Italiaanse pizza hebben we in Kampot de tuktuk gepakt naar een klein stukje paradijs aan de Mekong rivier met een mooie glijbaan, een blob en ander watervertier zodat we de komende dagen genoeg verkoeling kunnen krijgen.

1. Mick:
    9 april 2017
    Inspirerend! Leuk om het verhaal te lezen. Krig er een volledig beeld van
  2. Co:
    10 april 2017
    geweldig om jullie reis zo mee te mogen beleven. Geniet er van samen!!
  3. Marian Mahieu Stokwielder:
    10 april 2017
    Ik zou het er niet op hebben zo'n manier van paspoortcontrole. En dat zweten in die hete bussen en afkoelen bij die lawaaischoppende airco's . Geef mij die Mekong rivier maar. Hoewel: ik zou geen water inslikken! Avonturiers: Lekker doorgaan.
  4. Freek:
    13 april 2017
    Thanks voor alle reacties, we vinden het leuk om deze te lezen :)