S21 Tuol Sleng, Choeung Ek

2 mei 2017 - Phnom Penh, Cambodja

S21 Tuol Sleng, Choeung Ek, namen die de meeste Europeanen niets zullen zeggen. Namen waarvan de Cambodjanen van gruwelen. Dit zijn de namen van twee van de vele plaatsen waar tussen 1975 en 1979 gruwelijke activiteiten plaatsvonden. De Khmer Rouge onder leiding van Pol Pot hadden sinds 17 april 1975 Cambodja in zijn greep. Zij dwongen alle mensen uit de steden naar het platteland om te gaan werken onder erbarmelijke omstandigheden. Pol Pot's filosofie was om van Cambodja een zelfvoorzienende communistische boerenstaat te maken zonder klassen. Zijn paranoia leidde ertoe dat hij alle intelligente mensen (doktoren, leraren, of andere mensen die een gevaar voor zijn beleid zou vormen) uit de weg wilde ruimen. Enkel een bril zou al een teken zijn van intelligentie. In de Tuol Sleng gevangenis werden mensen gemarteld totdat zij een voorgeschreven bekentenis zouden tekenen (onder het mom van: beter een onschuldig iemand gedood dan een schuldig iemand laten leven). Zodra zij hun bekentenis tekenden werden zij veroordeeld ter dood. Ze werden in een vrachtwagen gestopt en naar Choeung Ek gereden. Hier werden ze een voor een met een willekeurig landbouwgereedschap (kogels waren te duur) om het leven gebracht en in een gat gegooid. Baby's werden "efficiënt" met hun hoofd tegen een boom aan geslingerd. Onder het regime van Pol Pot zijn hier 12.000 tot 20.000 mensen vermoord. In heel Cambodja zijn er meer dan 3 miljoen mensen verhongerd, vermoord of uitgeput gestorven (op een bevolking van 8 miljoen). Het vreemde hieraan is dat we, voordat we ons in Cambodja ging verdiepen, nog nooit van deze plekken en deze man hadden gehoord. Nog vreemder is dat leden van de Khmer Rouge, nadat zij afgezet werden door het Vietnamese leger, nog 12!!! jaar (tot 1991) een stoel vertegenwoordigde voor Cambodja in de VN, aangezien de westerse landen de nieuwe regering niet erkenden. Nog erger is dat deze man en vele verantwoordelijken nooit berecht zijn of pas ongeveer 5 jaar geleden. Geen idee waarom wij in onze studies en scholing geen aandacht schenken aan zulke gruwelijkheden. Het is pas 40 jaar geleden dat dit hier gebeurt is. Wellicht is het voor veel mensen een ver van hun bed show maar deze plekken waren voor ons één van de meest indrukwekkende plekken die we gezien hebben

1. Mick:
    2 mei 2017
    Heftig zeg... je doet wat geschiedenis op en beseft welke rol media en onderwijs spelen in onze beleving van de wereld. Waardevol om dit te lezen malou en freek
  2. Marian Mahieu Stokwielder:
    2 mei 2017
    Ik herinner me dit nog. En killing fields gezien. Afschuwelijk.